tisdag 6 juli 2010

Om att resa

Manga aker till Antigua och Guatemala for att lara sig spanska, volontara eller gora sin praktik. Innan jag hamnade pa det blot hund- och bajsluktande hotellet bodde jag pa samma hostel som en danska vid namn Stine. Hon var ensam och verkade trevlig sa jag fragade henne om hon ville folja med mig och Tina till notfarmen. Hon tackade ja, och pa sa satt larde vi kanna henne lite grann.

Hon berattade att hon kom till Guatemala for tre manader sedan for att gora praktik pa en skola for handikappade barn. Skolan ar belagen i en liten stad vid Lake Atitlan vid namn Santiago, och en stor del av befolkningen dar ar indianer. Turisterna orkar oftast inte leta sig dit utan de haller sig till San Marco eller San Pedro. Jag blev fascinerad av hennes berattelser darifran och fragade henne hur de handikappade barnen behandlades i sitt lilla samhalle, om familjer sag det som en "skam" att ha ett barn som var annorlunda. Hon forklarade att det i hogsta grad var sa i Santiago, att familjer ser fodseln av ett handikappat barn, vare sig det ar fysiskt, psykiskt eller bade och, som ett straff fran gudarna. Som att de sjalva hade gjort nagot fel i tidigare liv och darfor bestraffades genom att foda ett sjukt barn. Hon hade sjalv sett och hort talas om flera fall som gjort henne ledsen.

Den ena historien handlade om en flicka som hade epilepsi som en kvall tragiskt nog fick ett anfall precis i narheten av en lagereld familjen hade tant och foll i. Flickan overlevde, men foraldrarna sag hennes epilepsianfall som att hon var besatt av djavulen och band omedelbart efter olyckan fast henne vid ett trad for att skydda sig sjalva och resten av familjen fran denna satan. Flickan gick alltsa fran att ha brants levande till att bindas fast vid ett trad och behandlas som ett djur utan nagonting daremellan. Inget lakarbesok, ingenting. Nar en lokal prast sedan fann henne hade hon varit fastbunden dar i flera dagar.

Hon berattade aven om en pojke som saknade hander och hade underutvecklade fotter sedan fodseln. Tydligen ar det inte ett helt ovanligt scenario nar modern under graviditeten ater valdigt ensidig kost och inte far i sig tillrackligt av alla nodvandigheter. Denna pojkes mamma hade 12 eller 13 barn och han var den allra yngste. Pappan dog for manga ar sedan sa mamman var den ensamma forsorjaren av ett smarre fotbollslag av personer. Hon berattade hur syskonens klader gick i arv och hur pojken, i egenskap av yngst, alltid bar trasiga klader. Nar hon en dag sag honom med skor som hade stora hal i sulan och inte ens tackte de fa tar han hade kunde hon inte langre sta emot och bestamde sig for att kopa honom ett par nya skor. Det var det minsta hon kunde gora.

Pa en annan plats, i San Cristobal de las Casas i Chiapas, Mexico, larde vi kanna en kille som hette Rudy som drev hostelet vi bodde pa tillsammans med sin gravida polska flickvan Monika. Rudy ar utbildad advokat men jobbar, forutom pa hostelet, for en NGO som kampar for indiankvinnors rattigheter inom olika indiansamhallen i narheten av San Cristobal. Han berattade historier om hur kvinnor har valdigt liten eller ingen talan i deras samhallen, som styrs helt och hallet av man. Han berattade aven om att de ofta far motsta fysiska och psykiska overgrepp men inte har nagot annat val an harda ut. Lamnar de sin man blir de automatiskt utstotta ur hela samhallet och kan aldrig mer atervanda. Tank vilket svart beslut det maste vara att fatta att lamna ett samhallet som innefattar hela ens liv och familj, for nagot som i vissa fall inte ar sarskilt mycket battre. Indianer i hela latinamerika utstar mycket diskriminering ute i det "vanliga" samhallet. Det blir som att lamna ett morker for ett annat. Men Rudy berattade att han och hans kollegor arbetar for att utbilda kvinnorna till att bli sjalvforsorjande, de erbjuder dem utbildning, skyddat boende, stod osv men trots dessa satsningar ar det manga kvinnor som till slut inte orkar eller vaga sta emot och atervander till sina samhallen och man. Hans blick sade mer an tusen ord om hur tung besvikelsen kanns nar en kvinna valjer att ta det sjalvdestruktiva beslutet att atervanda till fortryck och vald. Dessvarre hander det alltfor ofta.

Manga ganger fragar mig manniskor varfor jag reser. Svaret var till en borjan trevande men nu efter denna typ av moten har jag insett att resandet for mig inte bara handlar om att bygga pa en arsenal av bilder pa vackra platser som man besokt, eller samla stamplar i passet som man sedan kan skryta om. Istallet ar precis sadana har saker det handlar om - att lara mig. Hur ledsen jag an blir av att hora sadana har historier, och jag blir verkligen lika ledsen varje gang, ar det viktigt att de berattas for att man nagonstans ska kunna borja jobba for forandring.

2 kommentarer:

syrran sa...

ja, resande kan ge en perspektiv på sin tillvaro. samtidigt är det viktigt att ha en ödmjuk inställning eftersom "vita, bättre vetande män/niskor" har en lång historia av att ha fuckat upp och ställt till det när de försökt "utbilda/upplysa/fostra/rädda" "bruna människor" (läs postkoloninal teori/studier om t ex "den andre"). inte helt okomplicerat vilket ben man än väljer att så på.

Paco sa...

jag haller med dig till fullo, syster. universallosningen ar inte kulturimperialism och att inratta vasterlandska/liberala tankesatt och system lite varstans i varlden dar de annu inte existerar, men jag tror aven att det maste finnas nagot annat alternativ an enbart svart eller vitt. att manniskor behandlas som andra klassens medborgare pga nagot de inte kan hjalpa, sasom kon eller handikapp, staller jag inte upp pa, vare sig det ar i sverige eller i Guatemala. det maste finnas en kompromiss. det gar alltid att finna en kompromiss.

puss!